راه و ساختمان

این سایت مطالب مربوط به مهندسی عمران و معماری را در خود جای داده و آماده نشر مطالب شما بازدید کننده محترم می باشد.

راه و ساختمان

این سایت مطالب مربوط به مهندسی عمران و معماری را در خود جای داده و آماده نشر مطالب شما بازدید کننده محترم می باشد.

چراغ های راهنمایی

چراغ های راهنمایی:
یکی از آشنا ترین وسایل مورد استفاده در راستای کنترل ترافیک چراغ راهنمایی است . این وسیله با جلوگیری از حرکت دائمی ماشین ها در مسیر های مختلف یک تقاطع کار کنترل را انجام می دهد .به طور کلی اگر زمان بندی تاخیر وسایل نقلیه درست انتخاب شود متوسط تاخیر وسایل نقلیه کمتر از زمانی خواهد بود که تقاطع بدون چراغ راهنمایی است .
معمولاچراغها ی راهنمایی به صورت مستقل کار می کنند ولی اگر بتوان آنهارا با هم هماهنگ کرد بازدهی بالا تر می رود . ولی این کار مستلزم صرف هزینه و وقت است. البته در سالهای اخیر از کامپیوتر جهت کنترل این چراغ ها استفاده شده است . به کمک این روش قسمت و یا کل شهررامی توان کنترل نمود . این روش روش کنترل منطقه ای نامیده می شود .
پی آیی چراغهای راهنمایی:
پی آیی به معنی پشت سر هم آمدن است . این پی آیی معمولا به صورت قرمز.قرمز و زرد تواما . سبز .و زرد است . برای هر کدام از رنگ ها زمان تاخیری را در نظر می گیرند. معمولا زمان زرد را 3 ثانیه و زمان قرمز و زردرا 2 ثانیه در نظر می گیرند.
هر دور کامل این پی آیی را یک چرخه چراغ راهنمایی و مجموع آنرا مدت چرخه می نامند . در مورد یک یا چند جریان ترافیک که در مدت یک چرخه همزمان فرمان علامتی یکسان را دریافت می کنند اصطلاح فازبه کار می رود . زمان بین دو سبزرا فاصله زمانی از انتهای زمان سبز یک فاز تا شروع زمان سبز فاز بعدی تعریف می کنند .

ادامه مطلب 

نویسنده: دکتر محمد رضا احدی